Sarawak Post

Home » » Teori Bronfenbrenner Ekologi Pembangunan

Teori Bronfenbrenner Ekologi Pembangunan

Written By Permata Timur on Sabtu, 2 April 2011 | 4/02/2011 03:08:00 PG

Pendahuluan:
Bronfenbrenner adalah seorang psikolog yang lahir pada tahun 1917, ia mengembangkan teori ekologi pembangunan manusia, dalam teorinya tentang pembangunan manusia ia menganalisis tiga jenis sistem yang membantu dalam pembangunan manusia, mereka termasuk dalam sistem mikro, mesosystem, exosystem, dan sistem makro dan akhirnya dia mengembangkan sistem kelima yang merupakan sistem Chrono. Semua sistem ini sebagai Bronfenbrenner dinyatakan mempunyai peraturan, norma dan pada masa yang sama peranan yang membentuk perkembangan manusia.
Ekologi teori pembangunan manusia oleh Bronfenbrenner

Sistem mikro:
Ini adalah tatacara di mana seseorang tinggal di, sistem mikro meliputi keluarga, kumpulan sebaya, persekitaran dan kehidupan sekolah, sistem ini membantu membentuk pembangunan orang dalam bahawa seseorang memiliki hubungan langsung dengan mereka, sifat dari sistem ini adalah bahawa individu-individu yang mempunyai hubungan langsung dengan agen akan membantu dalam pembangunan tatacara sistem ini.

Sistem Meso:
Sistem ini adalah hubungan antara Microsystems. yang Microsystems saling berkaitan satu sama lain dan ini dapat dilihat dengan hubungan antara kehidupan sekolah, persekitaran dan keluarga, contoh adalah di mana kumpulan sebaya boleh merosakkan prestasi individu di sekolah atau bahkan hubungan seorang individu dengan keluarganya .

exosystem :
Dalam sistem ini individu tidak mempunyai peranan aktif dalam menentukan tetapan namun tatacara mempunyai pengaruh langsung pada individu, contoh adalah di mana kerajaan akan membina sekolah-sekolah yang akan mencipta sebuah persekitaran sistem mikro. Juga orang tua mungkin belayed off dari pekerjaan dan ini akan menghasilkan keputusan tertentu ke tahap contoh keluarga berpendapatan rendah yang mengarah ke kurangnya keperluan asas dalam keluarga.

Macro system:
Ini adalah sistem yang disebabkan oleh ideologi dalam masyarakat atau budaya masyarakat, hal ini mempengaruhi individu langsung tetapi individu mempunyai kurang dalam menentukan tatacara, ini misalnya meliputi ideologi seperti demokrasi, kapitalisme dan sosialisme, contoh lain sistem makro adalah agama yang mungkin Kristian, Islam, juga contoh kumpulan etnik Asia atau India.

chronosystem :
Sistem ini adalah sistem terakhir yang Bronfenbrenner dibangunkan, sistem ini berkembang sebagai hasil dari pengalaman orang-orang dalam hidupnya, ini termasuk peristiwa persekitaran dan peralihan dalam kehidupan individu, dan ini juga merangkumi sejarah individu.

Share this article :

Catat Ulasan

[X]TUTUP IKLAN

C
L
0
S
E